بلاگ

انواع پمپ آب کشاورزی چیست؟کدام یک برای مناطق گرم و خشک مانند اصفهان مناسب است؟

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ های آب معمولاً ماشین هایی هستند که در کشاورزی برای تامین آب برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها از نیروی مکانیکی برای انتقال مایعات یا گازها از مکانی به مکان دیگر استفاده می کنند. با افزایش فشار مایع، پمپ ها می توانند آب کم فشار را از یک منطقه به یک منطقه دیگر با فشار بیشتر منتقل کنند.

پمپ ها با توجه به اهمیتی که در کشاورزی دارند، وسایل ضروری برای آبیاری محصولات هستند. انواع پمپ های کشاورزی برای آبیاری در دسترس هستند که برخی برای رفع  برخی نیازهای کشاورزی  به طور خاص طراحی شده اند.در ادامه با تاسیسات سپاهان همراه باشید .

انواع آبیاری در کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی برای کاربردهای کشاورزی زیر ضروری است:

 

  1. آبیاری محصولات
  2. تمیز کردن لجن یا رسوب از استخرهای کوچک آب کشاورزی
  3. آبگیری محصولات زراعی
  4. مدیریت دام، از جمله آب آشامیدنی و رسیدگی به فضولات دام

سه نوع اصلی آبیاری

مناسب بودن روش آبیاری سطحی، بارانی یا قطره ای عمدتاً به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. شرایط طبیعی
  2. مقدار بارش
  3. در دسترس بودن نیروی کار
انواع آبیاری

انواع آبیاری

 آبیاری سطحی

یک سیستم آبیاری سطحی آب را با جریان گرانشی به سطح یک مزرعه اعمال می کند. آبیاری سطحی را می توان برای همه انواع محصولات به کار برد، چه از طریق غرق آب کردن کل مزرعه (آبیاری حوضه ای) و چه با هدایت آب از طریق کانال های باریک (شیار).

برای خواندن مقاله پمپ آب در آبیاری قطره ای کلیک کنید.

آبیاری بارانی

سیستم آبیاری بارانی مشابه بارندگی طبیعی است. آبیاری بارانی شامل پمپاژ آب از طریق لوله ها و پاشیدن آن بر روی محصولات از طریق سرهای آبپاش چرخان است. از آنجایی که آبیاری بارانی و قطره ای در هر هکتار گران است، معمولاً برای محصولات با ارزش بالا مانند سبزیجات و میوه ها استفاده می شود.

آبیاری قطره ای

آب تحت فشار از طریق یک سیستم لوله به مزارع منتقل می شود، جایی که قطره چکان ها یا قطره چکان های نزدیک به گیاهان، آب را به آرامی روی خاک می ریزند.

انواع پمپ آب کشاورزی(پمپ های آب رایج برای سیستم های آبیاری کشاورزی)

پمپ آب خورشیدی

 

پمپ های آب گریز از مرکز

پمپ آب گریز ، یکی از انواع پمپ آب کشاورزی از مرکز بیشتر برای کشاورزی و پمپاژ آب از دریاچه ها، مخازن و چاه های کم عمق استفاده می شود. در خطوط لوله آبیاری، آب می تواند با سرعت و فشار دلخواه در کل سیستم حرکت کند. برخی از مزایای پمپ های گریز از مرکز عبارتند از:

 

  • مقرون به صرفه بودن: پمپ های سانتریفیوژ به دلیل هزینه های نسبتا پایین برای کشاورزان کوچک و حاشیه ای مقرون به صرفه هستند.

 

  • انعطاف پذیری: پمپ های گریز از مرکز باند ولتاژ گسترده ای را ارائه می دهند. آنها در مکان هایی که آب شیرین و سیالات از نظر شیمیایی برای پمپ کردن اجزاء تهاجمی نیستند مفید هستند.

 

  • تطبیق پذیری: محدوده کاری گسترده در اندازه و ظرفیت

 

  • مقاوم: پمپ های گریز از مرکز ساختار ساده ای دارند، با این حال، آنها دستگاه های قدرتمندی هستند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت برای استفاده کشاورزان در ایران واصفهان از جمله مناطق گرم و خشک مناسب است.

برای خرید و مشاهده انواع پمپ آب به سایت ما با خیالی آسوده سربزنید.

انواع پمپ آب در دیجی کالا

انواع پمپ آب کشاورزی

  • آسان برای استفاده: آسان در بهره برداری، تعمیر و نگهداری، و تعمیر

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ های آب شناور( BOREWELL)

نصب پمپ های شناور در زمین های کشاورزی برای حفظ آب مداوم توصیه می شود. پمپ های شناور کاملاً در آب های زیرزمینی مدفون می شوند و کاملاً عایق بندی شده اند. با استفاده از یک موتور مهر و موم شده هرمتیک، یک پمپ آب شناور ، مایعی را که کاملاً از آن غوطه ور شده است خارج می کند. یک پمپ آب شناور به دلیل توانایی آن در جلوگیری از خرابی های زیاد شناخته شده است. طراحی هیدرولیکی و الکتریکی پمپ شناور آن را بسیار کارآمد می کند. پمپ های شناور طوری طراحی شده اند که در محدوده ولتاژ زیاد به خوبی کار کنند.

بنابراین این گونه پمپ ها بیشتر برای مزارعی که بزرگ هستند و نیاز به آبیاری فراوانی دارند مناسب است.

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ شناور( OPENWELL)

پمپ های شناور چاه باز برای آبیاری، انتقال آب از کانال ها و چاه ها به مزارع و یا مخازن ذخیره سازی در مزارع استفاده می شود. این پمپ همچنین می تواند در آب غوطه ور شود و دارای یک مهر و موم ضد هوا در اطراف آن است. این پمپ ها به طور موثر در محدوده ولتاژ بالا کار می کنند و گزینه ای امن تر و بادوام تر هستند. هر دو گزینه افقی و عمودی در دسترس هستند. مخزن، اندازه مخزن ذخیره، قطر لوله و مواد مورد استفاده در پمپ ها عواملی هستند که قبل از سرمایه گذاری در پمپ شناور چاه باز باید در نظر گرفته شوند.

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ های خورشیدی

یک پمپ آب خورشیدی از فناوری فتوولتائیک استفاده می کند که انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کند تا سیستم پمپاژ را راه اندازی کند. این یک انتخاب سازگار با محیط زیست برای کشاورزی است و جایگزین شبکه های نامنظم و نسخه های دیزلی است که باعث آلودگی می شوند. پمپ آب خورشیدی که از ماژول های خورشیدی تغذیه می شود، به بیرون کشیدن آب از زمین یا سطح کمک می کند.

blank

 

راهنمای انتخاب انواع پمپ کشاورزی

مواردی که باید برای انتخاب پمپ آب مناسب کشاورزی به آن توجه داشت:

  1. تجهیزات آبیاری در دسترس
  2. منبع آب
  3. فشار و جریان مورد نیاز
  4. فاصله بین مزرعه و منبع آب
  5. اندازه اندازه پمپ

انواع دیگر پمپ های آب کشاورزی

 

پمپ های دینامیک

پمپ های دینامیک نوع دیگری از انواع پمپ آب کشاورزی است که معمولا در کشاورزی و سایر صنایع استفاده می شود.پمپ های دینامیکی فشار مایع را با حرکت مکانیکی افزایش می دهند. رایج ترین نوع پمپ دینامیک پمپ گریز از مرکز است که از یک پروانه چرخان تشکیل شده است که سیال را شتاب می دهد و آن را به لوله تخلیه هدایت می کند.

یکی از مزیت های پمپ های دینامیک این است که می توانند سیالات دارای آلاینده های جامد مانند آب شنی یا شور را کنترل کنند. علاوه بر این، آنها اغلب با فیلترهایی برای حذف این آلاینده ها قبل از پمپاژ مواد نصب می شوند. در نتیجه می توان از پمپ های دینامیکی برای کاربردهای مختلف در کشاورزی از جمله آبیاری محصولات کشاورزی و انتقال آب بین مخازن استفاده کرد.

این نوع پمپ برای مناطق گرم و خشک مانند اصفهان که دارای آبی سخت است بسیار مناسب می باشد.

پمپ های جت

پمپ‌های جت که به عنوان بالابرهای هیدرولیک یا پمپ‌های سطحی نیز شناخته می‌شوند، معمولاً برای پمپاژ آب از چاه‌ها یا سایر منابع آبی که سطح آب برای سایر انواع پمپ‌ها بسیار پایین است، استفاده می‌شود. آنها یک جت آب با سرعت بالا ایجاد می کنند که خلاء جزئی ایجاد می کند که آب را از طریق یک لوله مکش به سمت بالا می کشد. در حالی که آنها نسبت به پمپ های دیگر کارایی کمتری دارند و سرعت جریان کمتری دارند، می توانند در شرایط خاصی که نمی توان از پمپ های دیگر استفاده کرد مفید باشند.

 

مزایای پمپ های سانتریفیوژ:

  1. طراحی ساده ای دارند.
  2. آنها کمتر مستعد نشتی هستند.
  3. از دست دادن اصطکاک کمتری دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *