پمپ آب های شهری و خانگی

چگونه پمپ آب خانگی مناسب را برای خانه خود انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

با توجه به افت فشار آب در چند سال اخیر، بسیاری از شهروندان برای تامین فشار آب خانگی خود ازپمپ‌های آب استفاده می‌کنند. اما نکته مورد توجه این است که چه پمپ آبی برای شما مناسب است؟باید در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب به چه ویژگی‌هایی توجه کرد تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت؟در ادامه به  انتخاب پمپ آب خانگی مناسب خواهیم پرداخت.

مشخصات کلی پمپ آب خانگی

مهمترین اصل در انتخاب و خرید پمپ آب خانگی مناسب نحوه عملکرد آن است ، بنابراین قبل از هر چیز بهتر است با یک سری کلمات کلیدی در ارتباط با مشخصات پمپ آب آشنا شوید.

انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

 

1.توان (قدرت)

به میزان نیرویی که پمپ می تواند تولید کند، “توان پمپ” می گویند، که برحسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (KW) محاسبه می شود.

2.حداکثر آبدهی (ماکزیمم دبی)

ماکزیمم دبی از مشخصات مهمی است که قبل از انتخاب هر نوع پمپی باید به آن توجه فرمایید.حداکثر آبدهی به میزان ظرفیت یک پمپ در انتقال آب می گویند و دردهانه خروجی، برحسب لیتر بر دقیقه و یا مترمکعب بر ساعت محاسبه می گردد.

3.حداکثر ارتفاع پمپ (ماکزیمم هِد)

یکی دیگر از مشخصات اصلی در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب ،میزان توان پمپاژ آب است .یعنی جایی که پمپ قرار دارد (ارتفاع صفر) ،تا بالاترین نقطه‌ای که پمپ می تواند آب را پمپاژ کند. همچنین به حداکثر ارتفاع، میزان فشار پمپ نیز می گویند و برحسب متر محاسبه می شود.

 دقت کنید که ارتفاع (هد)با آبدهی(دبی) رابطه عکس دارد و با افزایش ارتفاع، آبدهی کاهش می یابد؛ درنتیجه در نقطه حداکثر ارتفاع، آبدهی به نزدیکی “صفر” می رسد.

 باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاعش از ارتفاعی که نیاز دارید بیشتر باشد. به طور مثال، اگر شما نیاز دارید که آب تا ارتفاع ۱۸ متری پمپاژ شود، باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاع آن ۲۰متر میباشد.

4.جنس و مواد ساخت پمپ

 جنس و مواد ساخت پمپ باید به گونه ای باشد که در برابر خوردگی و خوردگی های ناشی از تماس با آب، مقاوم باشد و دارای عمر بلندی باشد.

5.قطر ورودی لوله

به اندازه قطر لوله ورودی پمپ میگویند و معمولا برحسب اینچ (Inch) است.

6.قطر خروجی لوله

به اندازه قطر لوله ،خروجی پمپ میگویند که معمولا برحسب اینچ (Inch) بوده از آنجایی که با میزان آبدهی(دبی) رابطه مستقیم دارد عامل بسیار مهمی ‌به شمار میرود.

7.مشخصات الکتریکی

مشخصات الکتریکی، از جمله میزان آمپر مصرفی، ولتاژ، سه فاز و یا تکفاز بودن پمپ و فرکانس است که بسته به نوع سیم کشی الکتروموتور میتواند سه فاز / تکفاز باشد. معمولا پمپهای خانگی که با برق شهری کار میکنندهمگی تکفاز بوده (۲۲۰ولت) و در مصارف صنعتی سه فاز (۳۸۰ولت) میباشند.

8.توجه به نوع سیم پیچ

هنگام انتخاب پمپ آب خانگی مناسب، باید به جنس سیم پیچ آن توجه کرد. سیم پیچ پمپ باید از جنس مس و با تراکم باشد.اکز جنس سیم پیچ از آلومینیوم با فلزات ترکیبی باشد در طول عمر پمپ تاثیرگذار است.

9.جنس شافت پمپ آب

جنس شافت پمپ حتما باید از استیل باشد تا در برابر خوردگی از بین نرود.

معمولا تمامی ویژگی های ذکر شده روی پلاک آن درج میشود و میتوانید هنگام خرید پمپ آب بخانگی پلاک پمپ را چک کنید.برای راهنمایی انتخاب پمپ آب خانگی مناسب کلیک کنید.

blank

در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب باید به چه عواملی توجه کنیم؟

1. تعداد اعضای خانواده و میزان آب مصرفی

 بدیهیست که تعداد اعضای خانواده و میزان آب مصرفی با هم رابطه مستقیم دارند و هرچه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد ،میزان استفاده از آب نیز بیشتر می‌باشد. بنابراین باید برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب خود،به میزان مصرف آب خانواده خود توجه کنید.

2.آپارتمانی یا ویلایی بودن منزل

 یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب پمپ آب خانگی مناسب، نوع منزل مسکونی شماست .واضح است اگر شما در یک آپارتمان با تعداد طبقات بالا زندگی می‌کنید به دلیل مصرف آب و ارتفاع بیشتر لوله های آبکشی نسبت به خانه ویلایی ،به یک پمپ آب قوی نیاز دارید.

باید به این نکته را در نظر داشته باشید که در خانه‌های آپارتمانی هنگام انتخاب پمپ آب باید حتماً به تعداد طبقات و واحدها توجه شود. اما اگر در یک خانه ویلایی سکونت دارید نیاز نیست پمپ آب شما خیلی قوی باشد و گزینه های معمولی هم کفایت دارد.البته باید به مساحت خانه توجه شود.

3.تعداد شیرها و دوش‌ها

هر چقدر تعداد شیرها و دوش‌های خانه شما بیشتر باشد باید از یک پمپ آب قوی‌تر استفاده کنید تا هنگام استفاده همزمان دچار افت فشار نشوید.

4.میزان صدای پمپ آب خانگی

 اگر در خانه آپارتمانی زندگی می‌کنید باید از پمپ آبی استفاده کنید که حداقل صدا را داشته باشد تا باعث آزار و اذیت دیگر همسایگان نشود(پمپ های آب بشقابی صدای کمی داردند) .اما در خانه‌های ویلایی به دلیل فضای بیشتر معمولاً حساسیت زیادی در این ضمینه وجود ندارد.

5.میزان خرابی و استهلاک پمپ

 با توجه به هزینه‌های بالای تعمیرات و زمانبر بودن آن باید پمپ آبی را انتخاب کنید که کمترین استهلاک و خرابی را داشته باشد.در مقاله چالشها و راهکار های بهینه سازی پمپ های آب خانگی با مشکلات داشتن پمپ آب و روش های بهبود کارایی آن آشنا شوید.

6. بودجه

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب میزان بودجه شماست .شما باید با توجه به این موضوع بهترین گزینه را انتخاب کنید البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نباید کیفیت را فدای هزینه و کمیت کرد.برای مشاهده قیمت انواع پمپ های آب در دیجی کالا کلیک کنید.

مراحل انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

1.محاسبه دبی لازم پمپ 

 محاسبه دبی لازم درانتخاب  پمپ آب خانگی مناسب بر اساس نیاز آبی و فشار مورد نظر صورت می گیرد. برای محاسبه میزان دبی لازم در ساختمان دو روش وجود دارد:

  • محاسبه دبی بصورت دقیق بر اساس جداول موجود در مقررات ملی ساختمان :

در این روش با استفاده از جدول SFU برای لوازم بهداشتی مختلف ساختمان، با جمع کردن مقدار SFU لوازمی که در ساختمان استفاده می شود مقدار کل SFU بدست می آید. البته به دلیل اینکه معمولا بطور همزمان از لوازم بهداشتی استفاده نمی شود باید از ضریب همزمانی نیز در حاصل جمع استفاده کرد که برای اطلاعات تکمیلی تر می توان به مبحث 16 مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید.

در قسمت پ 1-2 از مبحث 16 مقررات ملی ساختمان مربوط به تعیین حداکثر مصرف لحظه ای آب هر یک از لوازم بهداشتی ساختمان با واحد S.F.U در جدول پ 1-2-2 مقررات ملی ساختمان آورده شده است.

جدول محاسبه میزان آب

جدول محاسبه میزان آب

مقدار حداکثر جریان آب (دبی) برای دو حالت استفاده از توالت با شستشوی فلاش تانک یا فلاش ولو با توجه به مقدار SFU بدست آمده از قسمت قبل و برحسب گالن بر دقیقه یا لیتر بر ثانیه در جدول زیر از مبحث 16 مقررات ملی ساختمان آورده شده است.

جدول تخمین میزان آب

جدول تخمین میزان آب

ادامه جدول تخمین میزان آب

ادامه جدول تخمین میزان آب

مثال محاسبه دبی مصرفی ساختمان با روش SFU

در یک ساختمان 4 طبقه و 8 واحد در هر واحد توالت خصوصی با فلاش تانک، دستشویی، دوش، سینک آشپزخونه و ماشین ظرفشویی وجود دارد. مقدار دبی برحسب لیتر بر ثانیه را محاسبه کنید.

مطابق با جدول SFU توالت با فلاش تانک 2.2، دستشویی 0.7، دوش 1.4، سینک آشپزخونه 1.4 و ماشین ظرفشویی 1.4 است. مجموع SFU برای یک واحد مقدار 7.1 می شود. حال برای کل تعداد واحدهای ساختمانی لازم است تا مقدار SFU یک واحد را در 8 ضرب کرد.

مقدار SFU کل ساختمان 56.8 محاسبه می گردد. حال با رجوع به جدول بعدی و با درنظر گرفتن SFU به مقدار بزرگتر موجود در جدول یعنی 60 برای توالت با فلاش تانک، دبی 2.01 لیتر بر ثانیه یا 120.6 لیتر بر دقیقه بدست خواهد آمد.

  • محاسبه تخمینی دبی

 برای یک واحد 100 متری حدودا 60 لیتر بر دقیقه درنظر گرفته می شود. لذا برای یک ساختمان 4 طبقه و 8 واحدی، دبی کل ساختمان 480 لیتر بر دقیقه تخمین زده می شود.

2.محاسبه هد لازم:

 برای محاسبه هد پمپ ، ابتدا از محل نصب پمپ تا دورترین شیر مصرف کننده در آخرین طبقه ساختمان میزان ارتفاع اندازه گیری می شود. هر طبقه مسکونی 3 یا 3.5 متر درنظر گرفته می شود.

به عنوان مثال برای یک ساختمان 4 طبقه پیلوت دار که طبقه اول از ارتفاع 3.5 متری شروع می شود، میزان ارتفاع 14 متر درنظر گرفته می شود. به پنج متر به ازای هر زانو  به طول لوله افزوده می شود. به عنوان مثال در صورت وجود 4 زانویی میزان 20 متر به هد افزوده می شود. فشار پشت شیرها حدود 2 بار درنظر گرفته می شود که این فشار معادل 20 متر ستون آب است. در انتها با جمع کردن سه ارتفاع ذکر شده، هد مورد نیاز ساختمان برای انتخاب پمپ محاسبه می شود.

3. انتخاب نوع پمپ آب خانگی مناسب و مراجعه به منحنی مشخصه هد بر حسب دبی پمپ

انواع پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب خانگی

بعد از محاسبه دبی و هد پمپ ،بایستی به نمودار مشخصه سری پمپ انتخاب شده مراجعه شود. بر اساس هد و دبی محاسبه شده ،مدل پمپ مناسب انتخاب می شود. در زیر نمونه ای از منحنی مشخصه را مشاهده میکنید. برای اطلاعات بیشتر از محصولات و مقالات ،به سایت تاسیسات سپاهان سر بزنید. 

نمودار منحنی پمپ

نمودار منحنی پمپ

انواع پمپ آب خانگی

پمپ بشقابی: پمپ بشقابی دارای دهانه ای به شکل بشقاب است و صدای کمی دارند و به همین دلیل استفاده بیشتری نسبت به سایر پمپ های آب خانگی دارند.

پمپ جتی: پمپ جتی دارای دهانه ای به شکل مخروطی است و صدای زیادتری نسبت به پمپ بشقابی دارد بنابراین بهتر است از این نوع پمپ در مواقعی که در ساختمان محل مخصوص قرارگیری تاسیسات یا موتورخانه وجود دارد، استفاده شود.

پمپ محیطی: پمپ محیطی از لحاظ نوع پروانه با سایر پمپ ها متفاوت است و پره های آن از نوع توربینی است و در مواردی که دبی آب کم است، قابلیت ایجاد فشار مناسب را دارد.

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

انتخاب نوع پمپ برحسب متراژ،تعداد واحد وطبقات خانه

نیم اسب: برای مصرف در ساختمان های یک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر مربع.

یک اسب: پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی برای مصرف در ساختمان های سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ 75 متر مربع نصب می گردد. پمپ آب خانگی یک اسب جتی برای مصارف در ساختمان های چهار طبقه و با هشت واحد و متراژ حداکثر 68 متر قابل استفاده می باشد.

یک اسب دو پروانه: پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه برای مصارف در ساختمان های چهار طبقه و با هشت واحد با حداکثر 75 متر مربع قابل استفاده است.

دو اسب: پمپ آب خانگی یک و نیم اسب دو پروانه برای مصارف در ساختمان های پنج طبقه 10 واحد با حداکثر متراژ 100 متر مربع قابل استفاده است.

چهار اسب دو پروانه: برای مجتمع های مسکونی 20 واحد و واحد هایی با متراژ 100 متر از پمپ های چهار اسب دو پروانه، سه فاز استفاده می شود.

بوستر پمپ: برای مجتمع های مسکونی بیش از 20 واحد از انواع بوستر پمپ ها استفاده می گردد .این بوستر پمپ ها بسته به میزان مصرف آب در انواع بوستر پمپ های دو یا چند پمپه قرار می گیرد.

یک دیدگاه در “چگونه پمپ آب خانگی مناسب را برای خانه خود انتخاب کنیم؟

  1. blank تیم تحریریه تاسیسات سپاهان گفت:

    برای محاسبات دقیق نیز می توانید از فرمول های محاسبه دبی و… استفاده کنید

  2. blank shaghayegh aarabi گفت:

    سلام مقاله بسیار خوبی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *