آبیاری و پمپ آب خورشیدی

معایب ،مزایا و اجزای مورد نیاز برای آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی چیست؟آیا ایران شرایط جغرافیایی مناسب را برای این نوع آبیاری دارد؟

پمپ آب خورشیدی در آبیاری

کشاورزی یکی از مهم ترین فعالیت های مورد نیاز هر کشوری محسوب می شود.به همین دلیل استفاده از روش هایی در کشاورزی مانند آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی ، که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند، مهم و حیاتی است. یکی از این روش ها بهره گیری از انرژی های پاک به جای سوخت فسیلی می باشد.

در همین راستا استفاده از انرژی پاک ، مخصوصا آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی در چند دهه اخیر بسیار مورد توجه دولت‌ها و کارشناسان قرار گرفته است. سوخت‌های فسیلی باعث آلودگی‌های زیاد می‌شوند و همچنین ذخایر این نوع سوخت‌ها رو به اتمام است. از طرفی نه تنها استفاده از انرژی پاک مانند خورشید،سالم‌تر دائمی و مهمتر از همه رایگان است .

آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی

آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی

اجزای مورد نیاز برای آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی چیست؟

اجزای سیستم آبیاری خورشیدی

اجزای سیستم آبیاری خورشیدی

سیستم آبیاری خورشیدی دارای چند قسمت اصلی است:

  • پمپ آب جهت استخراج آب از چاه
  • تولید کننده برق برای تامین توان مورد نیاز برای آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی
  • مخزن آبجباری نیست اما بهتر است یک مخزن آب که در ارتفاع بالا قرار دارد استفاده شود.زیرا اگر پمپ آب به صورت سطحی و مسقیم باشد ممکن است برای زمین های بزرگ ،آب به طور کامل به همه ی قسمت های زمین نرسد.)
  • نور خورشید منبع اصلی سیستم آبیاری خورشیدی،یک منبع انرژی همیشه در دسترس و رایگان!
  • پنل خورشیدی وظیفه تبدیل انرژی خورشید به جریان الکتریسیته
  • اینوتر برای پمپ های آب AC که بین پنل خورشیدی و پمپ خورشیدی قرار میگیرد و وظیفه تبدیل برق DC به AC تکفاز و یا سه فاز را دارد.

تاسیسات سپاهان پیشرو در خدمات به شما دوستان عزیز.

انواع پمپ آب خورشیدی

پمپ آب خورشیدی Ac  

این پمپ برای کارکردن به برق متناوب شهری (AC) نیاز دارد. بنابراین لازم است که برق DC تولید شده توسط پنل ها خورشیدی ،به  برقAC تبدیل شود.  به همین علت برای راه اندازی این پمپ  برای آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی به موارد زیر نیاز خواهیم داشت.

در این سیستم با وجود برق AC میتوان از هر نوع پمپ دیگری مانند پمپ های تک فاز، سه فاز، پمپ های سیرکولاتور، پمپ های طبقاتی، پمپ های لجن کش و یا پمپ های روغن کش نیز استفاده کرد . برای مشاهده پمپ آب ارزان به سایت ما سر بزنید.

در این سیستم به دلیل استفاده از اینورتر های کنترل، دور موتور پمپ های خورشیدی همزمان با طلوع خورشید با دوره کم شروع به فعالیت میکند. چند ساعت بعد از طلوع به مقدار دور موتور افزاش میابد.

با توجه به وابسته بودن سیستم به نور خورشید در آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی،میزان فعالیت مفید پمپ ها در طول روز به ساعاتی که نور خورشید وجود دارد وابسته است؛ اما به طور میانگین این مدت زمان در ایران 5 الی 7 ساعت در روز است. برای مشاوره و خرید انواع پمپ آب AC با ما تماس بگیرید.

مزایای پمپ آب خورشیدی AC

1.توان پمپ آب خورشیدی AC بسیار بیشتر از پمپ های DC است.

2.پمپ استفاده در این سیستم تفاوتی با سایر پمپ های عادی موجود در بازار ندارد.

مشاهده قیمت و خرید پنل خورشیدی برای آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی  کلیک کنید.

3.طول عمر بالایی دارد و قابل اعتماد است.

4.از پنل های استفاده شده برای سیستم می توان برای تامین برق خانه و دیگر مصارف نیز استفاده نمود.

معایب پمپ آب خورشیدی AC

در نبود نور خورشیدی کارکرد سیستم متوقف میشود که با اضافه کردن باتری به سیستم قابل جبران است.

انواع پمپ آب خورشیدی

انواع پمپ آب خورشیدی

پمپ آب خورشیدی DC

این پمپ با برق مستقیم (DC ) کار می کند،بنابراین نیازی به وجود اینورتر پمپ خورشیدی نیست و برق تولید شده مستقیم به پمپ متصل میشود.به همین دلیل هزینه تمام شده این سیستم بسیار ارزان تر از پمپ آب خورشیدی AC است.

مزایای پمپ آب خورشیدی DC

1.پایین تر بودن هزینه ساخت نسبت به پمپ AC

2.اتصال بی واسطه پنل خورشیدی  به پمپ آب  

3.از پنل های استفاده شده برای سیستم می توان برای تامین برق خانه نیز استفاده نمود.

معایب پمپ آب خورشیدی DC

در نبود نور خورشیدی عملکرد سیستم متوقف میشود که با اضافه کردن باتری به سیستم قابل جبران است.

بیشتر در بازار ۱۰۰ وات تا ۳۰۰۰ وات تولید می شوند.

پمپ های DC متفاوت با پمپ های عادی هستند.

مزایا و معایب استفاده از پمپ آب خورشیدی 

مزایا:

1.صرفه جویی در هزینه

یکی از مزایای عمده استفاده از پمپ های آب خورشیدی صرفه جویی قابل توجهی در هزینه است. پمپ های آب خورشیدی با انرژی خورشیدی تامین می شوند که رایگان و فراوان است. برخلاف پمپ‌های معمولی که برای کار کردن به برق یا سوخت نیاز دارند، پمپ‌های آب خورشیدی هیچ هزینه اضافی برای کارکردن ندارند. به این معنی که پس از سرمایه گذاری اولیه، هزینه پمپاژ آب ناچیز می شود.

2.مزایای زیست محیطی

آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی مزایای زیست محیطی قابل توجهی را به دنبال دارد.. آنها یک منبع انرژی پاک و تجدید پذیر هستند که هیچ گونه مواد وگازهای مضری تولید نمی کنند. با استفاده از پمپ های آب خورشیدی، افراد و سازمان ها می توانند ردپای کربن خود را کاهش دهند و به آینده ای پایدارتر کمک کنند.

3.قابلیت اطمینان

پمپ های آب خورشیدی بسیار قابل اعتماد هستند و نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری دارند. آنها برای کار در مکان های دور و خارج از شبکه طراحی شده اند، جایی که دسترسی به برق محدود است یا وجود ندارد. پمپ های آب خورشیدی نیز طول عمر بالایی دارند و بسیاری از مدل ها تا 25 سال یا بیشتر عمر می کنند.

4.مصارف دیگر از برق تولید شده

استفاده از برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی برای دیگر مصارف نیز یکی دیگر از نکات مثبت آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی می باشد.

به طور کلی، پمپ های آب خورشیدی طیف وسیعی از مزایای را برای کسانی که به دنبال پمپاژ آب برای چاه، آبیاری و دام هستند، ارائه می دهد. آنها راه حلی مقرون به صرفه، سازگار با محیط زیست و قابل اعتماد هستند که می توانند آب را حتی در دورافتاده ترین مکان ها تامین کنند.

نحوه نصب و راه اندازی سیستم آبیاری و تامین آب کشاورزی با پمپ آب خورشیدی

آبیاری با پمپ آب خورشیدی

آبیاری با پمپ آب خورشیدی

معایب:

نکته منفی کاملاً واضح است!مانند تمام وسایل خورشیدی ، ظرفیت و عملکرد آنها محدود به انرژی است که می توانند از خورشید جمع کنند. روزهای ابری ، شب ها و غیره هنگام استفاده از این نوع پمپ ها ناخوشایند هستند که البته با افزودن یک باطری می توان تا حدود زیادی از این مسئله جلوگیری کرد. با این حال ، هنگامی که شرایط تابش خورشید ایده آل است ، این پمپ می تواند عملکرد و کارایی بالایی داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی تاسیسات سپاهان و خرید خضوری کلیک کنید.

آیا ایران شرایط مناسب را برای استفاده از پنل ها وپمپ های آب خورشیدی را دارد؟

در پاسخ به این سوال باید با قاطعیت گفت بله !!!ایران به دلیل نزدیکی به خط استوا در بهترین شرایط برای دریافت تابش خورشیدی قرار دارد.تقریبا تمامی قسمت های  کشور به جز شمال ایران از تابش مناسب نور خورشید بهره مند است که این موضوع خبر خوبی است.

 کشاورزی در تمامی مناطقی که کم آب و خشک است به سیستم آبیاری از چاه و قنات وابسته می باشد.میزان تابش نور خورشید نیز در این مناطق زیاد است بنابراین می توان برای آبیاری از پمپ های خورشیدی استفاده نمود.

میزان تابش نور خورشید در ایران

میزان تابش نور خورشید در ایران

میزان تابش در ایران به قدری است که حتی بعضی از کارشناسان ادعا می‌کنند با وجود ظرفیت‌های مناسب در کشور می‌توان با تجهیز مساحت بیابانی ایران به سیستم‌های دریافت انرژی خورشیدی نه تنها کشور را از نیاز به انرژی غنی ساخت بلکه حتی این انرژی پاک را به کشورهای منطقه نیز صادر کرد.

در نتیجه اگر به دنبال راه اندازی سیستم آبیاری خورشیدی هستید،حتی لحظه ای درنگ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *